شما اینجا هستید
اخبار اصلی » مصرف کدام نوشیدنی‌ها در وعده سحر توصیه نمی‌شود

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ارتباط مصرف چای و کافیئن برای افزایش تشنگی و عطش در افراد روزه‌دار، گفت: نوشیدن چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار در ماه مبارک رمضان و وعده سحری باعث افزایش تشنگی خواهد شد؛ چرا که کافئین موجود در قهوه و تنین موجود در چای هر دو ادرار آور بوده و باعث دفع آب از بدن می‌شوند.

او افزود: از آن جایی که در ماه مبارک رمضان حفظ آب در بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین توصیه می‌شود چای به خصوص چای پررنگ در وعده سحری به هیچ عنوان استفاده نشود.

نوشیدن قهوه در وعده افطار ممنوع
جوزدانی درباره نوشیدن چای در وعده افطار بیان کرد: نوشیدن چای کمرنگ و آب گرم در وعده افطار توصیه می‌شود، اما قهوه در وعده افطار باعث می‌شود بر خواب شبانه افراد اثر منفی بگذارد. از آن جایی که چای و قهوه ادرار آور هستند و باعث افزایش تشنگی می‌شوند بهترین گزینه مصرف نکردن آن هاست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای تامین آب بدن در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: توصیه بنده به افراد روزه دار مصرف سبزیجات پخته به میزان یک تا یک و نیم لیوان در وعده سحر است؛ چرا که باعث می‌شود آب بدن به مدت طولانی تامین شود.

عوارض مصرف زیاد چای و کافئین
جوزدانی با اشاره به عوارض مصرف زیادی چای و کافیئین در افراد، بیان کرد: نوشیدن بیش از حد چای و کافئین باعث کم آب شدن بدن خواهد شد و در نتیجه سردرد، بی‌خوابی، خستگی زیاد، یبوست و تاثیر منفی در خلق و خوی افراد را به ارمغان خواهد آورد، همچنین باعث برهم خوردن تعادل در افراد، تغییر سوخت و ساز بدن خواهد شد که تمام این موارد می‌تواند از عوارض کم آبی در بدن باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم از عوارض منفی کم آبی در بدن دور باشیم باید به نوشیدن کافی آب اهمیت دهیم.

از مهمترین مواردی که در ماه مبارک رمضان باید به آن توجه داشت دریافت مقدار کافی آب، برای جلوگیری از بروز تشنگی و کاهش آب بدن است. نا گفته نماند که مصرف غذا‌های سرخ کردنی، تند و شور در وعده سحر باعث افزایش تشنگی در روز بعد خواهد شد.

مصرف سبزیجات در وعده سحر را جدی بگیرید
استفاده از سبزیجات به خصوص سبزیجات پخته در وعده سحر اهمیت زیادی دارد و برای تمام روزه داران توصیه می‌شود. همچنین مصرف فست فودها، غذا‌های آماده و کنسروی و حتی شیرینی‌هایی مانند زولوبیا و بامیه در وعده سحر باعث تشدید تشنگی در روز‌های ماه مبارک رمضان خواهند شد. دریافت مقدار کافی فیبر باعث حفظ رطوبت و آب موجود در بدن خواهد شد.

بهترین گزینه در وعده سحر مصرف کربوهیدراتی مانند برنج، نان و پروتئین‌هایی از قبیل گوشت سفید، مرغ و ماهی همراه سبزیجاتی مثل سالاد است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی