شما اینجا هستید
اخبار اصلی » غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند و به شما آرامش می‌بخشند!

سبزیجات
سبزیجاتی مثل اسفناج با داشتن فولات (اسید فولیک) می‌توانند باعث تولید دوپامین در مغز بشوند. دوپامین باعث کاهش استرس و تنش در بدن می‌شود. افرادی که فولات بیشتری دریافت می‌کنند نسبت به سایر افراد کمتر درخطر افسردگی و استرس قرار دارند. همچنین خوردن منظم سبزیجات باعث شادابی و احساس آرامش بیشتر می‌شود. پس در رژیم غذایی‌تان سبزیجات را فراموش نکنید.
 
جو
خوردن جو و غذاهای دارای جو باعث می‌شود؛ حس بهتری در طول روز داشته باشید. بر اساس اعلام موسسه فناوری ماساچوست، کربوهیدرات‌ها و مواد مغذی موجود در جو به مغز در ساخت سرتونین، ماده شیمیایی مؤثر بر افسردگی و استرس، کمک می‌کنند. همچنین قندهای موجود در جو باعث افزایش قند خون نمی‌شوند.

ماست


شاید عجیب باشد ولی باکتری‌های مفید روده در استرس نقش دارند. یک مطالعه نشان داده که وجود پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفید روده) می‌توانند به فعالیت بهتر مغز کمک کنند. ماست علاوه بر پروبیوتیک‌ها سرشار از کلسیم و پروتئین است.

ماهی‌ها
استرس باعث تغییرات شدید در سطح هورمون‌های اضطراب‌زا مثل آدرنالین و کورتیزول می‌شود. اسید چرب و امگا ۳ موجود در ماهی مثل قزل‌آلا، دارای خاصیت ضدالتهابی است و با اثرات منفی هورمون‌های استرس‌زا مبارزه می‌کند.

توت‌ها
وقتی شما دچار استرس هستید و بدنتان در وضعیت بحرانی و پیچیده‌ای قرار دارد. خوردن توت که آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی دارد باعث می‌شود تا سیستم ایمنی خوب کار کند و سطح استرس هم کاهش یابد. خوردن توت باعث تقویت گلبول‌های سفید کشنده می‌شود و این گلبول‌ها، سلول‌های دارای مشکلات غیرقابل‌حل را از بین می‌برند تا برای بدن مشکل ایجاد نکنند.

پسته
خوردن پسته باعث کاهش فشارخون می‌شود و درنتیجه‌ی آن بدن از حالت آماده‌باش، خارج شود. توت بر سلامت قلب تأثیر مثبت دارد و حاوی ریزمغذی‌های مفیدی برای بدن است که این ریزمغذی‌ها با پشتیبانی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند و در کاهش استرس نقش بسیار مهمی دارد.

شکلات تلخ

مصرف کم و به‌اندازه شکلات تلخ می‌تواند باعث تنظیم سطح هورمون‌های مؤثر بر استرس شود کورتیزول یکی از این هورمون‌ها است که خوردن شکلات تلخ، تأثیر زیادی در کاهش میزان آن دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات، باعث کاهش فشارخون و گشادشدن عروق می‌شود و در ضمن گردش خون را نیز بهتر می‌کند. بهتر است از شکلات‌های دارای ۷۰ درصد کاکائو، استفاده کنید. همچنین شکلات تلخ دارای مواد طبیعی است که باعث سرخوشی و شادابی می‌شود.

شیر
شیر غنی‌شده با ویتامین D در کنترل و پیشگیری از استرس نقش مهمی دارد. به‌تازگی ارتباطاتی بین مصرف شیر دارای ویتامین دی و استرس، کشف‌شده است.  مصرف کافی ویتامین دی باعث کاهش سطح استرس می‌شود. زرده تخم‌مرغ، ماهی و غلات منابع دیگر ویتامین D هستند. 

منیزیم
دانه کتان، دانه کدوتنبل و تخمه آفتابگردان منابع سرشار از منیزیم هستند. سبزیجات، ماست و ماهی نیز منیزیم دارند. منیزیم در کنترل هیجاناتی مثل استرس نقش مهمی دارد. همچنین این ماده معدنی در کاهش افسردگی و خستگی نیز مؤثر است.

پرتقال
پرتقال یکی از منابع مهم ویتامین C است. این ویتامین در کنترل و کاهش استرس نقش کلیدی دارد. ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن دارای اهمیت بسیاری است و می‌تواند سطح هورمون کورتیزول بدن را کاهش دهد. اگر سطح هورمون کورتیزول به مدت طولانی بالا باشد؛ باعث تجزیه پروتئین‌های دفاعی و درنتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تخم‌مرغ
تخم‌مرغ یک ماده غذایی شگفت‌انگیز است. این ماده غذایی ویتامین دی دارد همچنین می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز شود. تخم‌مرغ دارای استیل کولین است. این ماده شیمیایی که یک ناقل عصبی است، می‌تواند عملکرد مغز را در مواجه‌شدن با استرس بهبود بخشد.

چای سبز
چای سبز باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌‌شود. این تغییرات باعث کاهش سطح استرس بدن می‌شوند و تحقیقات مختلف نیز این موضوع را تائید کرده‌اند.

بابونه
اگر واقعاً دنبال آرامش هستید؛ قبل از خواب یک لیوان بابونه بنوشید. این کار باعث می‌شود تا خواب راحتی داشته باشید. بابونه کیفیت خواب را بالا می‌برد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در ضمن سطح هورمون‌های استرس را مثل کورتیزول را نیز تنظیم می‌کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی