شما اینجا هستید
اخبار اصلی » روایتی تازه از«دبه» های جدید آمریکا

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: ۲خواسته جدید پس از لوزان، مذاکرات را پیچیده می کند.

اخبار زیاده خواهی طرف آمریکایی که در ادبیات سیاسی به “دبه” های آمریکا معروف شده، هر روز ابعاد تازه تری پیدا می کند، در جدید ترین مورد پایگاه تحلیلی آمریکایی لوبلاگ از «محدود شدن حق تحقیق و توسعه» و «درخواست کاهش سطح غنی سازی» به عنوان دو خواسته جدید آمریکا پس از توافق لوزان نام برده و گفته است: این خواسته های جدید آمریکا که در تناقض با توافقات قبلی است، مذاکرات را پیچیده کرده است.

این پایگاه در مورد خواسته های جدید آمریکایی ها نوشت: «پس از لوزان و در کمال تعجب طرف ایرانی، آمریکا با پیشنهاد کاهش غنی سازی به سطح ۲ درصد به مذاکرات برگشت. از آنجایی که این محدودیت هرگز در لوزان مطرح نشده بود، به گمان ایرانی ها، آمریکا با سوءنیت و فریب عمل کرده است.» ۲ روز پیش رئیس جمهور از چانه زنی طرف غربی بر سر مسائل توافق شده خبر داده بود و این مسئله را مشکل مذاکرات عنوان کرد.

پیشتر نیز برخی رجال سیاسی و افراد دخیل در مذاکرات مانند صالحی، ولایتی و بروجردی از بدعهدی آمریکا پس از توافق لوزان سخن گفته بودند و به طور مشخص ولایتی از درخواست آمریکا برای کاهش ظرفیت غنی سازی فردو از ۱۰۰۰ دستگاه (میزان توافق شده در لوزان) به ۳۵۰ دستگاه سخن گفته بود. اما نکته اینجاست که تاکنون منبعی درخصوص دبه طرف آمریکایی در مورد سطح (درصد) غنی سازی خبری نداده بود. اما پایگاه لوبلاگ به این موضوع اشاره کرد و افزود: درخواست های آمریکا پس از توافق لوزان مذاکرات را در چند هفته مانده به ضرب الاجل پیچیده کرده است.به گزارش تسنیم این پایگاه به درخواست های آمریکا برای محدودتر کردن حق تحقیق و توسعه فناوری هسته ای به عنوان دومین زیاده خواهی این کشور اشاره و اضافه کرد: «همچنین مثال دیگری از حرکت آمریکا فراتر از چارچوب لوزان، درخواست توقف آزمایش های مکانیکی سانتریفیوژهاست. این آزمایش ها هیچ ارتباطی با مواد شکاف پذیر ندارد. ایران این محدودیت  بی دلیل را هرگز نمی پذیرد.»

جان کری: هرگز خوشبین  نیستم؛ امیدوارم

در این بین وزیر خارجه آمریکا در اولین گفت وگویش پس از مرخصی از بیمارستان ضمن مواضعی دوپهلو در مورد سرنوشت مذاکرات، گفت: مذاکرات در برخی موارد با دشواری مواجه است و در برخی موضوعات پیشرفت کرده است. وی البته اشاره نکرد که کدام موضوعات با کندی مواجه است. جان کری در افزود: «من هرگز نمی گویم خوشبین هستم من همیشه می گویم که امیدوارم. هم ممکن است به توافق برسیم و هم ممکن است مذاکرات شکست بخورد.» وی تصریح کرد در بیمارستان هم با ظریف از طریق ایمیل ارتباط داشته است. جان کری البته “به خرابکارهایی در ایران و آمریکا” اشاره کرد که «نمی خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.»

گفتنی است مذاکره کنندگان ارشد کشورمان شب گذشته به تهران باز گشتند تا ادامه مذاکرات را به تیم های کارشناسی بسپارند. تیم کارشناسی ایران به ریاست بعیدی نژاد در حال کار بر روی ضمائم است. جلسه عمومی ایران و ۱+۵ در سطح معاونان جمعه این هفته برگزار می شود. به گزارش فارس برخی اخبار نیز منتشر شده مبنی بر این که تا ۳۰ خرداد وزرای خارجه ۷ کشور به مذاکرات خواهند پیوست. روزنامه “المستقبل” لبنان به نقل از «منابع دیپلماتیک کاملا آگاه» توافق را امضاشده دانست و نوشت که قدرت های بزرگ تا لحظه آخر از اعلام توافق خودداری خواهند کرد. بنا بر ادعای این منابع که المستقبل هویت آنان را فاش نکرد، برداشته شدن تحریم های ایران دو تا سه سال طول خواهد کشید.

ایران هسته ای: بازماندن PMD یک توطئه خطرناک است

از سویی دیگر مسئله ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (پی.ام.دی) همچنان به عنوان یکی از گره های کور مذاکرات مطرح است. دو روز پیش آمریکا اعلام کرد از موضع قبلی اش درباره لزوم حل و فصل این مسئله قبل از توافق کوتاه نیامده است. اما ایران هسته ای روز گذشته در گزارشی بازماندن مسئله پی ام دی پس از توافق را یک توطئه خطرناک دانست که اصلی ترین اهرم فشار غرب روی ایران را پس از توافق همچنان در دستان آمریکا نگه می دارد.

این گزارش در این زمینه می افزاید: در صورت باز ماندن PMD ایران مجبور خواهد بود به منظور حفاظت از توافق نهایی هر نوع دسترسی زیاده خواهانه آژانس بر اسناد، تجهیزات، افراد و مکان های نظامی و امنیتی خود را بپذیرد. این در حالی است که آژانس رسما اعلام کرده حل موضوع PMD سال ها طول خواهد کشید، باز ماندن این موضوع، نگرانی ها را عمیق تر خواهد کرد.» خراسان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی