شما اینجا هستید
اجتماعی » فرحناز علیزاده: رمانی که موضوع و کشش داستانی قوی داشته باشد مخاطب عام و خاص را جذب می کند

جلسه نقد و بررسی کتاب سرسبیل هایت را نجو نوشته فرحناز علیزاده با حضور جمعی از نویسندگان، فرهیختگان و علاقمندان در خانه فرهنگ گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر شعاع مشرق، فرحناز علیزاده مولف کتاب در این مراسم اظهار کرد: این مجموعه شامل چهارده داستان است که دو سال پیش به نشر مروارید داده و زمستان ۹۵ پس از اصلاحاتی که خورد منتشر شد.

مولف کتاب سرسبیل هایت با توجه به این کتب گفت: کتاب حاضر ماحصل ۳۵ داستانی است که در رایانه شحصی ام بود و برای اینکه تمرکز اصلی ام را روی نوشتن  کتابم بگذارم تصمیم به چاپ آن گرفتم.

وی ادامه داد: در این مجموعه ۵ داستان از زاویه دید مرد نوشته شده که هرکدام متفاوت از دیگریست اگر یک مرد لمپن داریم، مرد کارمند، سیاسی و.. هم هست‌.

علیزاده با توجه به محتوای این کتا ابراز کرد: می خواستم در عناصر داستان نویسی این تصور را که یک زن بهتر است از زاویه دید مرد ننویسد را بشکنم و بگویم می شود این کار را کرد. الحمدالله این اتفاق افتاده‌ و منتقدان مختلفی که کتاب را نقد کرده اند کار هم به لحاظ زاویه دید، هم لحن های مختلف مختلف و.. اثر موفقی دیده شد.

وی با بیان اینکه این اثر سومین کتاب مستقلم است افزود: اولین کتابم تحت عنوان آقای قاضی چه حکمی می دهید و کتاب دومم مکاتبه مکاشفه است که توسط انتشارات قطره منتشر و به چاپ دوم رسید و کتاب سومم سرسبیل هایت را نجو که احتمال زیاد طی ماه‌های آینده به چاپ دوم خواهد رسید.

علیزاده در ادامه در خصوص جلسه نقد کتابش و منتقدین آن گفت: نرگس مقدسیان برای کتاب اولم مرا به رشت دعوت کرد که بخاطر مشغله کاری امکانپذیر نشد، ولی اینبار پس از دعوت ایشان امکان حضور برایم فراهم شد و انتخاب منتقدان نیز با وی بود. فاطمه رحمتی و سهیلا ‌ فرزاد ‌‌‌‌از نویسندگان صاحب نامی هستند که به همراه مقدسیان کتاب را نقد می کنند‌

وی افزود: این سومین نشست نقد این کتاب است و پیش از این دو برنامه رونمایی هم در فرهنگسرای رسانه و نمایشگاه کتاب برگزار شده بود.

وی در خصوص این جلسه هم گفت: جلسات نقد کتاب را خوب و مفید می‌دانم، چون نویسنده با دیدگاههای مختلف آشنا می شود و ‌در می یابد که کار موفقی انجام داده است یا خیر، معمولا در آثار دیگر همیشه می دیدم اگر زنی از مردان می نویسد لحنی لمپنیسم دارد، من سعی کردم نشان دهم که لحن لمپنیسم فقط مختص مردان نیست، چرا که همه مردان ما لمپن نیستند، ما مرد سیاسی، تحصیلکرده، کارمند، عامه و.. داریم. سعی کردم رو‌ی این لحن ها تمرکز کنم و درست نشان دهم. من فکر می کنم این جلسات می تواند نشان دهد که من توانسته ام اینکار را به خوبی انجام دهم یا خیر.

علیزاده افزود کتاب بعدی ام آماده چاپ است که احتمالا یکسال آینده منتشر خواهد شد. من معتقدم چاپ  کتاب کار دشواری نیست، بلکه باید سعی شود اثری باشد که حرفی برای گفتن داشته باشد که کتاب قبلی نگفته باشد.

علیزاده در پایان با بیان اینکه اگر  نویسندگان موضوعاتی را انتخاب کنند که کشش داستانی قوی داشته باشد و بتواند هم مخاطب عام و هم خاص را جدب کند، یعنی جوری بنویسد که هم مخاطب عام آن را بخواند و هم مخاطب خاص رضایت داشته باشد موفق خواهد شد. چیری که الان دیده می‌شود این است که در حال حاضر ادبیات ما دو دسته شده، یکی ادبیات عامه است مثل رمان هایی که در بازار موجود است و یکی هم روشنفکران خاص هستند که خودشان می نویسند و خودشان هم چاپ و خودشان هم نقد می کنند. من همواره سعی کرده ام مابین دو دسته باشم، یعنی هم عام کتابم را بخواند و هم خاص راضی باشد. اگر هر دو را با هم داشته باشیم می توانیم موفق باشیم و در افزایش علاقمندی به کتاب گامی برداریم.

_ سرسبیل هایت را نجو کتاب واقع گرا و مدرن

نرگس مقدسیان از منتقدان حاضر در این مراسم نیز طی صحبت هایی گفت: مجموعه داستان سرسبیل هایت رانجو را می توان به دلیل ایجاز، لحاظ کردن سهم مخاطب، استفاده از نمادها ونشانه ها و پیرنگ قوی دربسیاری از داستانها، واقع گرای مدرن شمرد.

وی ادامه داد: تنهایی و از خود بیگانگی انسانها درعصرتکنولوژی، انسان تهی شده از معنا، مصرف گرا و کالا شده، واقعیت ها ونابهنجاریهای اجتماعی، به همراه رگه هایی از وقایع مقطعی از تاریخ سیاسی اجتماعی ما، فقر، عشق ومعنای آن درعصرتکنولوژی وناکامی های حاصل از  آن ، حجر فکری  وفرهنگی، نوستالوژی و پی آمدهای جنگ مضامین عمده ی این داستانها هستند.

مقدسیان تصریح کرد: برخی داستان ها مثل داستان های  بادکنک چروکیده، سه پله آخر، چروک های سبز لجنی که ازایجاز، استعاره ، نمادها ونشانه های بیشتری بهره جسته اند ، لایه وبستری نمادین دارند که می توان دریافت معناهایی چند و تاویل های متفاوتی ازآن داشت.

وی با توجه به نحو داستان نویسیدی اظهار داشت: لحن و زبان در بسیاری از داستانها چه از نظر واژگانی که نویسنده برای بیان یک احساس، حالت ذهنی یا حال وهوای فکری انتخاب میکند و چه ازنظر ترکیب واژه ها با یکدیگر یا نحو دربسیاری از داستانها مثلا شخصیت اصلی داستان سرسبیل هایت رانجو یا لحن زنان خلافکار زندانیِ داستان حالا بست نشسته ام اینجا و به ویژه در داستان لحن محورکدام یک مرده تریم؟ که لحن لمپنی یک شخصیت له شده از طبقه پایین جامعه را نشان می دهد که بخاطر ادامه وگذران زندگی حاضر است قتل کند تلاش شده متناسب ساختار شخصیتی  آدمها باشد.

 

به طورکلی با وجودیکه  بسیاری از شخصیت ها و تقریبا غالب شخصیت های اصلی مجموعه سرسبیل هایت را نجو از آدمهای بسیارعادی و عامی یا لمپن جامعه هستند و گاهی دنیای ذهنی دغدغه ها، افکار ذهینیت شان  در برخی داستانها مثل صدای ناله ها خیلی سطحی دم دستی حتی خرافی است. اما فرحناز علیزاده به تعبیر فرانک اوکانر در مورد شخصیت های داستان کوتاه وفادار مانده است که می گوید  شخصیت های داستان کوتاه ادم های له شده اجتماعند.

اکبر حیدرپور

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی