شعاع مشرق

امروز : یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ مصادف است با 2018 , January 21 , Sunday - ساعت ۰۵:۵۸:۵۵

سرتیتر خبرها :

طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
پیوندها









  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ مهر, ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸
  • شما اینجا هستید : اجتماعی > اخبار اصلی > سیاسی
  • کد مطلب : 70975
  • گفت‌ و گوی شعاع مشرق با گزینه های احتمالی روابط عمومی استانداری گیلان

    پرینت
      

    پس از انتصاب مصطفی سالاری به عنوان استاندار گیلان و سمت جدید یوسف گلشن در استانداری البرز تمام نگاه ها به روابط عمومی استانداری گیلان دوخته شد.

    پس از انتصاب مصطفی سالاری به عنوان استاندار گیلان و سمت جدید یوسف گلشن در استانداری البرز تمام نگاه ها به روابط عمومی استانداری گیلان دوخته شد.

    به گزارش شعاع مشرق، در همین مدت کوتاه نام افراد متعددی به گوش می رسد و تنور روابط عمومی همچنان برای علاقه مندان به این کرسی داغ است. در همین حوالی پایگاه شعاع مشرق در نظر گرفته است با گزینه های احتمالی روابط عمومی استانداری به صورت مختصر به گفت و گو بپردازد که در قسمت پایین ملاحظه می نمایید:

    فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، یکی از گزینه های احتمالی در گفتگو با خبرنگار شعاع مشرق، ضمن تبریک به دکتر سالاری استاندار گیلان اظهار داشت: ضرورت توجه به مدل ارتباطات استراتژیک استان بیش از هر زمان دیگری حس می شود؛ به دلیل اینکه امروزه علم اقتصاد بر پایه مدل ارتباطات درست قرار میگیرد و چنانچه قرار باشد استانی رو به رشد و ارتقایافته بر اساس همه شاخص های توسعه فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی داشته باشیم باید نقشه درستی با زمان بندی مناسب  در پیش رو قرار گیرد.

    وی ضمن تشکر از زحمات گلشن، مدیر سابق روابط عمومی استانداری گیلان، جایگاه روابط عمومی استانداری را از دو منظر تعریف کرد و افزود: قطعا روابط عمومی استانداری نقش به سزایی هم در پیشنهاد ایجاد مدل و هم در اجرای آن دارد؛ اول جایگاه روابط عمومی استانداری به عنوان روابط عمومی عالی ترین نماینده  دولت  در استان است  و دوم جایگاه و نقش تعیین کننده  این جایگاه در خصوص هماهنگی با  روابط عمومی سایر  دستگاه های اجرایی است که هردو منتهی به ارائه گزارش عملکرد از خدمات و اقدامات دستگاه هایی می شود که در سازمان ها انجام وظیفه می کنند.

    وی تاکید کرد: دیگر انجام امور روزمره که در گذشته روابط عمومی به عنوان یک واحد تدارکات انجام می داد مورد قبول نیست، تعیین دیپلماسی یک استان بر عهده فردی است که در راستای سیاست های استاندار محترم و دولت در این حوزه قرار می گیرد.

    وی با اشاره به تغییر رویکرد روابط عمومی ها در دولت های مختلف تاکید کرد : آنچه که نباید فراموش شود حافظه مردم است، امروزه نیز فرآیند سریع رشد و  توسعه را در اقصی نقاط ایران و جهان توسط انواع شبکه های اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن می بینیم پس دیگر نمی توان با یک خبر صرف از افتتاح  فلان پروژه، نتیجه زحمات را نشان داد یا جایگاه استان را متعالی کرد.

    مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت در ادامه نقش هماهنگ کنندگی بین روابط عمومی ها را حائز اهمیت دانست و گفت: انعکاس درست فعالیت های انجام شده  سبب افزایش مشارکت و اعتماد بیشتر مردم می شود؛ از سوی دیگر  نقش  کلیدی و توسعه محور روابط عمومی استانداری  در  راستای ارتباطات استراتژیک استان حائز اهمیت است .

    قدیمی به نقش تسهیل کنندگی روابط عمومی استانداری برای سایر دستگاه ها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی استانداری باید ارتباطات استراتژیک استان را مسیر  دهی و جمع بندی کند و خروجی  این ارتباطات را اعم از اطلاع رسانی و اطلاع یابی با یک مدل درست به  سطوح مختلف دولت در استان، وزارتخانه ها و نهاد اطلاع رسانی ریاست جمهوری  منتقل کند .

    مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در مورد ارتباط روابط عمومی های استان با روابط عمومی استانداری گفت: این ارتباط استراتژیک باید به صورت هم ارز و دایره ای که نقش مکمل یکدیگر را دارند، دیده شود.

    این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: همه افرادی که در روابط عمومی فرمانداری،  شهرداری ها  و سایر دستگاه های اجرایی استان که بیش از ۱۰۸ نهاد می باشند، می بایست در دوره های ثابت و با یک مدل درست به روابط عمومی استانداری متصل شوند.

    مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با تاکید بر اینکه صرف جمع آوری گزارش عملکرد در پایان هر دولت درست نیست افزود: وظیفه روابط عمومی استانداری اینست که در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با بررسی نقاط قوت و ضعف ارتباطی استان آسیب شناسی کند  و آن را به عنوان یک مشاور  در اختیار استان قرار دهد.

    دبیر کمیته علمی اولین جشنواره روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان در سال ۹۱، ادامه داد: برندسازی استان گیلان از دیگر مواردی  است که اهمیت دارد؛ چه کسی در استان مسئولیت این برندسازی را بر عهده دارد، جایگاه واقعی استان در دست آوردهای به دست آمده دولت  در  کجاست؟ نقش پتانسیل های استان از جمله اقلیم مناسب، ظرفیت خوب منطقه آزاد، انواع صنایع مکمل گردشگری در کجا دیده شده است؟

    قدیمی با ارائه پیشنهاد تشکیل یک شورای منسجم برای روابط عمومی های استان گفت: فارق از اینکه چه کسی در این سمت قرار بگیرد پیشنهاد من تشکیل یک شورای منسجم است که البته در سالهای گذشته چنین شورایی به نام شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان با انتخابات بین اعضا تشکیل شد  و بنده در همینجا به عنوان مسئول کمیته آموزش و پژوهش ضمن خسته نباشید به همه بزرگواران  اعلام می کنم که علی رغم پیگیری های انجام شده این شورا  آنچنان که باید نتوانست نقش آفرینی کند.

    وی افزود: پیشنهاد می کنم با برنامه ریزی درست این شورا مجددا تشکیل شود و نقش هر یک از روابط عمومی های دستگاه های اجرایی و همچنین دبیر این شورا که مدیر روابط عمومی استانداری است مشخص باشد.

     

    قدیمی با بیان اینکه امور بین الملل جایگاهی است که در استانداری ها مغفول مانده است گفت: متاسفانه این جایگاه برای نگاه بلند استان گیلان نیز  در حوزه های روابط بین الملل تعریف نشده است که امیدوارم در چهار سال آینده شاهد تعریف درست برنامه عملیاتی برای حوزه روابط بین الملل استانداری و به تبع آن استان باشیم.ظرفیت هایی که توسعه اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت .

    مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت تصریح کرد: توجه به اقشار مختلف، دسته بندی گروه های ذینفعان از جمله جوانان، زنان، سالمندان، معلولین و ارتباط با سازمان های بین المللی از جمله یونسکو، یونیسف، برنامه اسکان بشر ملل متحد و … تمام سازمان هایی که می توانند به استان کمک کنند تا مدل توسعه پایدار استان به درستی ترسیم شود از مورادی است که باید به آن توجه شود.

    وی در پایان گفت: آن چیزی که در روابط عمومی های استان کاملا مشهود است اینست علی رغم نبود جایگاه واقعی و امکانات مناسب  برای فعالیت روابط عمومی ها، همه دوست دارند اتفاقات خوبی در استان روی دهد تا گیلان به جایگاه واقعی خود برسد. امیدوارم  در راستای برنامه چهارساله دولت و برنامه ششم توسعه؛ در استان نیز یک مدل درست ارتباطی از سوی مدیر روابط عمومی استانداری ارائه و با دستور استاندار محترم اجرایی شود.

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق فاطمه قدیمی:

    فاطمه قدیمی حرفه دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و از جمله مدرسین دانشگاه در رشته های ارتباطات و امور فرهنگی می باشد . وی با سابقه ۱۲ سال اشتغال در شهرداری رشت در سمت های مختلفی از جمله مدیریت فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت، رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت و هم اکنون نیز بیش از دو سال مدیر ارتباطات وامور بین الملل شهرداری رشت می باشد.

    تجربه ۱۶ سال روزنامه نگاری و در عین حال فعالیت های وی در انجمن های مردم نهاد از دیگر مواردی است که در خصوص این بانوی فعال اجتماعی و ارتباط محور می توان نام برد .
    ثبت شهر رشت و پیگیری برای تداوم آن به عنوان اولین و تنها شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو از دیگر اقدامات وی بوده است که وی را  به عنوان جدی ترین گزینه در میان تمام گزینه های مطرح پیش می اندازد.

     

    امین افقی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی پس از ارتباط مجدد با خبرنگار شعاع مشرق در این باره گفت: از اینکه در این روزها با مهر و محبت ویژه دوستان رسانه ای ام که از مهمترین سرمایه های زندگی ام هستند برای مدیرکلی روابط عمومی واموربین الملل استانداری گیلان مواجه شدم برخود می بالم و خدا را شاکرم، در این سالها همواره تاکید داشته ام حضور در جمع همکاران عزیزم در سازمان منطقه آزاد انزلی برای ادامه حرکت منطقه در مسیر توسعه برایم بسیار ارزشمند بوده و خواهد بود.

    افقی در ادامه برای روابط عمومی استانداری آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدوارم همانطور که سیزده سال پیش در جوانی عنوان مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل منطقه آزاد انزلی را تجربه کردم ، امروز نیز با انتصاب فردی جوان، توانمند و متخصص برای روابط عمومی استانداری گیلان اتفاق خوبی برای این حوزه موثر رقم بخورد، چرا که اعتقاد راسخ دارم اعتماد به جوانان شایسته بومی می تواند روز های بهتری برای استان زیبایمان در حوزه ارتباطات رقم بزند.

    وی در پایان با بیان اینکه موطن آدمی را بر هیج نقشه ای نشانی نیست؛ موطن آدمی تنها در قلب کسانی است که دوستش می دارند گفت: خاطرات بسیار خوبی از همراهی وهمکاریهای مشترک صورت گرفته با مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی گیلان به ویژه استانداری در تمامی این سالها بر ذهنم نقش بسته است و من هم به نوبه خودم تمامی تجربیاتم را در اختیار مدیر آینده روابط عمومی استانداری خواهم گذاشت.

     

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق امین افقی:

    افقی از قدیمی ترین مدیران  روابط عمومی در گیلان محسوب می شود و در کارنامه تجربیات بین المللی موفقی داشته است. همچنین از جمله روزنامه نگاران شناخته شده در گیلان  نیز محسوب می شود که سالها در حوزه رسانه فعالیت داشته است. او کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی است و عضویت در هیئت مدیره سازمان فرهنگی شهرداری رشت، سخنگویی باشگاه ملوان بندرانزلی و مشاور رسانه شورای اسلامی شهر رشت از جمله سوابقی است که در کارنامه موفق افقی به چشم میخورد.

    اما با شروع به کار افقی در راس روابط عمومی منطقه آزاد انزلی، وی کارنامه موفقی از خود درطول این مدت به یادگار گذاشته. و برهمگان آشکار شد منطقه آزاد بدون حضور افقی کاری بسیار دشواری در انتظار دارد. 

    مجتبی بشری مدیر روابط عمومی فرمانداری رشت به خبرنگار شعاع مشرق گفت: ضمن تشکر و قدردانی از تماس تحریریه شعاع مشرق و آرزوی موفقیت برای همه کارکنان این مجموعه، ترجیح می دهم تا در این مورد اظهار نظری نکنم.

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق مجتبی بشری:

     بشری دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا است و ۱۲ سال سابقه فعالیت رسانه ای داشته است. وی پیش از این سرپرستی خبرگزاری ایلنا در گیلان و مدیر مسئولی پایگاه خبری ندای گیلان را در کارنامه داشته است و در دوران حضور خود در روابط عمومی فرمانداری رشت نیز ارتباط و تعامل گسترده ای با اصحاب رسانه برقرار کرده است و حضور موفق بشری در روابط عمومی فرمانداری رشت نتیجه قابل قبولی به همراه داشته است.

     

    علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در مورد نقش موثر روابط عمومی استانداری در سازمان ها اظهار کرد: بی تردید اهمیت روابط عمومی بر اثر بخشی فعالیت های سازمانی بر کسی پوشیده نیست . آنچه که از اهمیت والایی در ساختار هر دستگاه و سازمانی خاصه استانداری ها به لحاظ معرفی شایسته پتانسیل های  متنوع استان در سطح ملی و فراملی می تواند نقش آفرین باشد حوزه ارتباطات  و روابط عمومی است .

    حسنی در ادامه تعامل با رسانه ها را دیگر عملکرد مثبت روابط عمومی در بهتر جلوه دادن سازمان دانست و گفت: نقش روابط عمومی ها تعامل با جامعه و تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت های مردمی با کمک اصحاب مطبوعات و رسانه ها است در بحث اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه به تولید ملی و اشتغال و تحقق شعار سال  نیز روابط عمومی ها می توانند با گفتمان سازی و تبدیل کردن اقتصاد مقاومتی به یک فرهنگ و گفتمان فراگیر و عمومی در جامعه مثمرثمر باشند.

    رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه روابط عمومی آیینه تمام نمای یک سازمان است اذعان کرد: واحد روابط عمومی در هر سازمانی واحدی است که برای ارتقای سازمان باید علم ، فن و هنر را یک جا بکار گیرد چرا که روابط عمومی آیینه تمام نمای یک سازمان است با عنایت بر این مهم یکی از مباحث اولیه درباره روابط عمومی، بحث ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومی استانداری  و نقش آن دراین نهاد  است.چرا که وظایفی چون آینده نگری ، بحران ستیزی، فرهنگ سازی از وظایف روابط عمومی ها به شمار می رود

    وی با بیان اینکه امروزه روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی درارزیابی وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف محسوب می شوند گفت:  لزوم معرفی شایسته فرصت های سرمایه گذاری  به ویژه تمرکز بر پتانسیل های گردشگری و فعال کردن صنعت توریسم در استان ، تدوین بانک اطلاع  رسانی استانی و مهمتر از همه تدوین سند راهبردی روابط عمومی یکپارچه و نوین در استان، می تواند از الویت های حوزه ارتباطات در استانداری ها در راستای ایجاد یک چشم انداز تاثیر گذار برای افق پیش رو باشد.

    حسنی نقش رسانه را در راستای عملکرد روابط عمومی موثر دانست و اعلام نمود: روابط عمومی تنها زمانی می تواند مقتدر عمل کند که توانا در حوزه  نظریه پردازی و تحلیل مسائل مختلف باشد  چرا که هدایت  رسانه ها  از  حساس ترین وظایفی است که به روابط عمومی محول می شود.

    وی مهم ترین وظیفه ی روابط عمومی استانداری را ایجاد حس رضایت در مردم خطاب کرد و گفت: نقش روابط عمومی ها در ارتباطات مردمی نباید دور از نظر باشد یک روابط عمومی توانا می تواند با تسهیل سازی این ارتباط نقش مهمی در ایجاد رضایت در مردم ایفا کند و مهم ترین وظیفه ای که روابط عمومی استانداری به عنوان نماینده دولت در استان بر عهده دارد ایجاد حس رضایت در مردم است که این خود اعتماد سازی اجتماعی را به دنبال دارد این جا است که توجه به این جمله مشهور که اعتماد در قلب روابط است؛ حساس بودن نقش روابط عمومی را نمایان می سازد.

    رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت اجرای ایده های نو را در رشد و شکوفایی سازمان موثر دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از نوآوری و فناوری در روابط عمومی یکی از مؤلفه های اصلی روابط عمومی به شمار می رودچر اکه تواتایی  اجرای ایده های نو می تواند در رشد و شکوفایی سازمان موثر باشد .

    وی با بیان اینکه شبکه های مجازی از جمله ابزار های مفید و کم هزینه ای است که می تواند تاثیر گذار باشد ابراز کرد: اهمیت و نقش ارتباطات در عصر حاضر به لحاظ وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاز نوین در امر اطلاع رسلانی با کم ترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ؛ ضرورت شناخت کافی و توام با برنامه را در حوزه روابط عمومی بالاترین دستگاه اجرایی استان مشهود می سازد .

    وی عبور از شیوه های سنتی در روابط عمومی را دیگر راهکار برای موفقیت دانست و گفت: بی تردید با توجه به پتانسیل ها و تجارب خوب موجود در روابط عمومی  استانداری گیلان و تشکیل اتاق فکر با همراهی رسانه های پویا و همچنین عبور از شیوه های سنتی ، می توان امیدوار بود که چالش های ارتباطی با شناخت و اگاهی مناسب و بهره گیری ظرفیت ها از سوی روابط عمومی ها و رسانه های جمعی؛  نواقص و تنگناها  را  به حداقل برساند.

    حسنی در پایان گفت: امید است با احیا و انسجام نشستهای شورای هماهنگی روابط عمومی های استان و همچنین شهرستان  و نیز  تعامل  صحیح و کارامد با رسانه ها که دو شاخه از یک ریشه ارتباطات و مکمل در جهت تامین حق و حقوق مردم می باشند شاهد اتفاقات خوشایند باشیم.

     

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق علیرضا حسنی:

    رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت سالها به عنوان مدیر روابط عمومی شهرداری رشت مشغول فعالیت بود و بارها در جشنواره های روابط عمومی ها مورد تقدیر قرار گرفته است.

    علیرضا حسنی بخاطر داشتن تجربیات ارزنده و تعامل گسترده ای که با رسانه ها دارد در برخی محافل به عنوان یکی از گزینه های احتمالی یاد می شود.

     

    قاسم مصفا مدیر روابط عمومی اداره کل ارشاد استان گیلان در مورد این خبر گفت: علاقه ای به این سمت ندارم و افراد لایق تری نسبت به بنده در استان حضور دارند و پیشاپیش برای هر عزیزی که این مسئولیت را عهده دار باشد آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق قاسم مصفا:

    مصفا از دیگر مدیران جوان و خوش ذوق روابط عمومی استان گیلان است که در  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان مشغول است.

    وی ارتباط بسیار خوبی با اصحاب رسانه دارد. و در سال گذشته از سوی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد قدردانی قرار گرفت.

    حضور مصفا در روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در طول این مدت بسیار تاثیر گذار بوده و عملکرد وی قابل تحسین است.

     

    مهدی لطفی مجری شبکه باران با بیان اینکه اصلا ذهنم را به این موضوع متمرکز نمی کنم اظهار کرد: در حال حاضر به اندازه کافی مشغله کاری دارم که وقت فکر کردن به اینگونه مسایلی که اخیرا توسط رسانه ها مطرح شده است را ندارم.

    لطفی در پایان خاطرنشان کرد: با نهایت احترام مایل به پرداختن به این موضوع و انجام مصاحبه نیستم. اینجانب پیشاپیش برای هر عزیزی هم که آن مسئولیت را عهده دار شود و همچنین برای پایگاه خبری تحلیلی شعاع مشرق آرزوی موفقیت دارم.

     

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق مهدی لطفی:

    لطفی از مجریان توانمند و معروف شبکه باران است. وی از خانواده ای فرهنگی و رسانه ای است و در سوابق خودش نیز معاون رئیس روابط عمومی استانداری در دوره استانداری مرحوم روح الله قهرمانی چابک به چشم می خورد.

     همچنین لطفی سابقه فعالیت در روابط عمومی آب منطقه ای گیلان را نیز در کارنامه دارد.

     

     

    محمد احمدی ادیب از کارکنان جوان روابط عمومی استانداری گیلان با توجه به اهمیت جایگاه روابط عمومی استانداری تاکید کرد: از آنجایی که روابط عمومی استانداری به عنوان یک دستگاه حاکمیتی که نماد و پیشانی دولت در استانها محسوب می شود از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش ارتباطات در دنیای امروز برای تنویر افکار عمومی نیز انکار ناپذیر است؛ یک مدیرکل کارآمد، توانمند، متعهد با ایده هایی جدید باید سکان هدایت این جایگاه خطیر را بر عهده بگیرد.

    ادیب در ادامه افزود: روابط عمومی استانداری علاوه بر اطلاع رسانی صحیح باید بتواند محوری برای تجمیع روابط عمومی دستگاه های اجرایی قرار بگیرد که در این مجال نمی توان به جزئیات آن پرداخت.

    وی جایگاه روابط عمومی استانداری را حائز اهمیت دانست و ابراز کرد: از سویی دیگر به دلیل اینکه محوریت اجرای برنامه های شورای اطلاع رسانی دولت در استانها با اداره کل روابط عمومی استانداری است اهمیت این جایگاه را دوچندان می کند.

    ادیب در پایان خاطرنشان کرد: بحمدالله گیلان علاوه بر دارابودن غنای فرهنگی و مردمی فهیم در حوزه رسانه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و نقش روابط عمومی استانداری در هم افزایی بین رسانه ها بسیار اهمیت دارد و امیدوارم پس از انتخاب فردی که اعتماد استاندار فهیم گیلان را برای این جایگاه به خود جلب کرد همه به وی در پیشبرد اهداف کمک کنیم.

     

    گزیده ای بر عملکرد و سوابق محمد احمدی ادیب:

    ادیب از  کارکنان جوان روابط عمومی استانداری گیلان است. اگر قرار بر انتخاب گزینه ای از درون استانداری باشد محمد احمدی ادیب از شانس بالایی برخوردار است.

    وی  فرزند حجت الاسلام عباس احمدی ادیب است که از روحانیون مبارز و انقلابی گیلان به شمار می رود و در سوابقش ریاست دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و قائم مقامی دفتر آیت الله احسانبخش نماینده فقید ولی فقیه در گیلان هم به چشم می خورد.

     

    برچسب ها :
    کانال تلگرام