شما اینجا هستید
اجتماعی » بانک ملت هم پول مشتری را تصاحب می کند، هم تحقیر می کند!

مطلب زیر روز پنجشنبه ۹۴/۱/۲۷ به دفتر ریاست شعب بانک ملت واقع در گلسار جهت رفع ابهام و یا رفع ایرادات فنی ارائه شد. حدود ساعت یک ظهر همان تاریخ از حراست بانک مربوطه تماس گرفته شد و اطلاعاتی از شهروند مورد بحث خواسته شد که قرار شد با تماس مجدد حراست در روز شنبه اطلاعات در اختیارش گذاشته شود . بنظر می رسد مطلب تسلیمی اهمیتی برای بانک نداشته که تا کنون تماسی گرفته نشد .   

شهروندی به اقتضای شغلی در اوایل دهه ۷۰ ناگزیر به افتتاح حساب جاری شد که بسبب مجاورت بانک ملت شعبه شهرداری رشت را انتخاب نمود .

بانک مورد نظر پس از مدتی مدعی شد ناگزیر است حسب دستور مدل حساب جاری را به جاری فراگیر تبدیل نماید تا مشتری بتواند در تمام شعبات کشور از خدمات بانک بهره مند شود و بانک علی الراس اقدام به تغییر حساب مشتری نمود .

پس از مدتی صاحب حساب که به مبلغی از موجودی خود در نزد بانک نیاز پیدا کرد برای سهولت امر به بانک ملت شعبه امام مراجعه نمود ولی بانک بابت پرداخت پول صاحب حساب به خودش درخواست ۱۵۰۰ تومان کارمزد نمود . متولی باجه با استفاده از قیاس مع الفارق در پاسخ به اعتراض مشتری ، بانک را به سوپر مارکتی تشبیه کرد که بدنبال سود است !از این عمل معلوم شد این بانک است که بدنبال کسب درآمد از قبل مشتری است نه در تعقیب دادن خدمات به مشتری !!

این گذشت تا اینکه پای اینترنت به حساب بانکی باز شد و رمزی به مشتری داده شد تا پرداخت های آب، برق، گاز، تلفن را در خانه انجام دهد و یا هر وقت خواست سری به حساب خود بزند و از کم و کیف آن مطلع شود.

مشتری مورد نظر که بسبب کهولت سن هر از گاهی رمز اینترنتی خود را فراموش می کرد با مراجعه به بانک رمز تازه ای دریافت می کرد و امور جزئی خود را به انجام می رسانید ، این کجدار و مریض تا اواخر سال ۹۳ ادامه پیدا کرد .

علیرغم اینکه بانک های خصوصی باید برای جلب مشتری خوش برخورد و خوش اخلاق و پاسخگو باشند باکمال تاسف در همین ایام در مراجعه به بانک افتتاح کننده حساب از معاون شعبه که با خودش هم قهر بود سوالی پرسیده شد و نامبرده به جای دادن یک پاسخ یک کلمه ای مشتری را به خانمی که در خارج از باجه و در کنار در ورودی با لباس فرم ، پشت میز کوچکی نشسته بود حواله کرد . پاسخ آن متصدی هم (نه) بود که ادای این کلمه نه وقتی از معاون می گرفت و نه عمل شاقی بود تا معاون محترم را به مخمصه بیندازد ?!

در ماه های اواخر سال ۹۳ که مشتری مورد نظر برای گرفتن رمز اینترنتی مکرر به بانک مراجعه کرده بود پاسخ شنید که شما باید یک حساب (توکن) خریداری نمایید تا بابت حواله سه میلونی به بالا هزینه پرداخت نمایید؟!

مشتری که آدم شوخی بنظر می رسید ، گفت : وقتی بانک بابت هر عملیاتی از حساب من کارمزد برداشت می نماید بنابراین باید نام این حساب (بانک کَن) گذاشت ، نه (توکَن) .

توضیحات مستدل مشتری مبنی بر اینکه تا کنون از طریق اینترنت هیچ حواله ای ارسال نکرده و نمی کند و تنها با این رمز اینترنتی قبوض مختلف را پرداخت می نماید فایده نکرد و نامبرده از سر ناچاری اعلام کرد پس ناگزیرم حساب های خودم را در این بانک ببندم که با استقبال کارمند بانک مواجه شد !

چند روز بعد مشتری به بانک ملت شعبه شهرداری مراجعه کرد و برغم تلاش کارمند دیگر بانک چند حساب خود را که حتی برخی از آنها در شعبه دیگری افتتاح شده بود مسدود و به بانک دیگری منتقل نمود .

پس از مدتی از طرف سازمان هدفمندی یارانه اطلاع یافت که چون حساب هایش مسدود شده باید در نزد بانک ملت حسابی افتتاح و اعلام حساب نماید  .

مشتری بی نوا از سر استیصال اینبار سرخورده به بانک ملت شعبه توحید گلسار مراجعه و اقدام به افتتاح حساب جدید نمود که این نیز حکایت شنیدنی دارد:

متصدی باجه گفت : شما با ۲۰ هزار تومان افتتاح حساب می کنید ولی باید به من ۲۱ هزار تومان نمایید که چنین شد ولی دفترچه با ۲۰ هزار تومان صادر و تحویل مشتری شد و گفت برای دریافت کارت شتاب فردا مراجعه نمایید !؟

وی در پی درخواست اعلام شماره حساب برای دریافت یارانه به پلیس + ۱۰ هدایت شد که در مراجعه به پلیس + ۱۰ شنید که این مراجعه سرکاری است و باید خود بانک اقدام نماید !؟.

یک روز بعد از این اتفاق به شعبه صادر کننده دفترچه مراجعه نمود و پس از اعتراض به مسئول باجه ، نامبرده پس از عذر خواهی کارت شتاب را تحویل داد و اعلام حساب را به فردا موکول کرد که سرانجام پس از ۴ روز کش و قوس و برو بیا و معطلی کار به انجام رسید .

نکته جالب در این کش و قوس این بود که مشتری با ارائه ۲۱ هزار تومان حسابی را افتتاح کرد  که در پایان روز چهارم پیامکی دریافت نمود که موجودی شما ۱۵۴۰۰ تومان است !

شهروند مضطر  بابت افتتاح یک حساب پس انداز مبلغ ۵۶۰۰ تومان ، معادل حدود ۲۵ درصد پول بی زبان خود را نه تنها با دست خودش به جیب بانک ملت رفت بلکه ۴ روز معطلی و سرکاری را نیز تحمل کرد که اگر این شهروند هم مثل بانک حسابرس باشد معطلی ها و هزینه ایاب و ذهاب و از کار بیکار شدن های خود را به پول محاسبه نماید خیلی بیشتر از کل مبلغ تحویلی به بانک متضرر شد  .

اینجا اختلاف نظر مشتری و کارمند شعبه شهرداری رشت بر سر نام : (توکن) یا (بانک کن) مصداق پیدا کرد و ثابت کرد که بعضی وقت ها هم می تواند حق با مشتری است !؟

جالب تر اینکه وقتی همین مشتری به شعبه شریعتی برای دریافت ارز مکه مراجعه کرد ضمن اطلاع از محاسبات ابهام انگیز شعبه توحید از متصدی باجه خواست به جای پول نقد موجودی کارت شتاب متعلق به یک بانک معتبر دیگر را بپذیرد نامبرده این خواسته را غیر ممکن و غیر معمول در امور بانکی دانست و کارت شتاب بانک خود ، یا پول نقد را مطالبه کرد که سرانجام وجه نقد دریافت نمود . در حالیکه بانک صادرات در یک اقدام مشابه کارت شتاب بانک دیگر را پذیرفت !

این ماجرای تلخ بصورت مکتوب و بدون دخل و تصرف و تفسیر به مسئول شعب بانک ملت اعلام شد بلکه بخواهد با اعمال مدیریت موثر کارگزارن خود را با مشتری مهربان تر کند تا لااقل مشتری را سرکار نگذارند و کارت شتاب را فقط برای دیگران نخواهند بلکه خودشان هم قبول کنند تا این تصور القاء نشود که بانک ملت ویژه اعیان و اشراف است و تنها دارامندان در مراجعه به بانک قدر  بینند و صدر می نشینند !!

منبع: گیلانیان/ حسین لطفی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی