شعاع مشرق

امروز : پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ مصادف است با 2018 , June 21 , Thursday - ساعت ۱۹:۰۷:۰۲

سرتیتر خبرها :

طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
پیوندها









  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۶ اسف, ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
  • شما اینجا هستید : اخبار اصلی > یادداشت
  • کد مطلب : 89080
  • یادداشتی از "فرد پیرس"؛ 

    تغییرات اقلیمی تهدید تازه ناوگان هوایی

    Print Friendly, PDF & Email
      

    مسئولان آژانس ایمنی اروپا هشدار داده اند که تغییرات اقلیمی و همچنین ناتوانی طراحان هواپیماها در برطرف کردن خطرات احتمالی، منجر به رشد خرابی موتورها و دیگر عیب ها در هواپیماها به دلیل پدیده یخ زدگی در ارتفاعات می شود.

    توجه به افزایش دما در سال های اخیر، که برخاستن هواپیماها را با اختلال مواجه می کند، تا افزایش سطح دریاها و جاری شدن باران های سیل آسا در باند فرودگاه ها، شرکت های هواپیمایی باید خود را با تغییراتی که اکنون پروازهای هوایی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند سازگار کنند.


    ماه ژوئن قبلی، دماسنج یک فرودگاه در آمریکا دمای بالاتر از ۴۸ درجه سانتی گراد را نشان داد. تجاوز دما از حد مجاز پروازی، باعث لغو یا تغییر زمان بیش از ۵۰ پرواز هوایی شد.
    با توجه به تغییرات اقلیمی، به زودی بروز دمای بالاتر از ۴۸ درجه نیز خیلی غیر معمول به نظر نمی رسد. با این شرایط متغیر اقلیمی، به آینده پرمخاطره ناوگان هواپیمایی خوش آمدید! همانطور که جهان گرمتر می شود و تغییرات اقلیمی شدیدتر، طراحان هواپیماها، برنامه ریزان فرودگاه ها، و خلبانان باید در زمین و هوا پاسخگو باشند. روزانه بیش از صدهزار پرواز هوایی در سراسر جهان اتفاق می افتد و بیش از هشت کیلیون مسافر جابجا می شوند، و این مساله بسیار مهمی برای مردم جهان است.

     

    چرا گرما برای هواپیما مشکل ساز است؟ جواب یک کلمه است: نیروی Lift!

    نیروی lift، یک نیروی رو به بالاست که با هدایت هوا در اطراف بالها، هواپیما را به انتهای باند فرودگاه برای پرواز حرکت می دهد. این نیرو باعث میشود که هواپیما از زمین بلند شده و در آسمان به پرواز درآید. هنگامی که هوا گرمتر می شود شرایط سخت تر می شود، زیرا هوای گرم سبک تر از هوای سرد است. سازمان بین المللی هواپیمایی(ICAO) در سال ۲۰۱۶ هشدار داده است که دمای گرمتر، عواقب شدیدی در عملکرد برخاستن هواپیماها به همراه می آورد.
    هواپیما برای یک تیک آف مشابه در یک روز گرم مجبور است مسافرانش را کاهش دهد و بار و سوختش را کمتر کند، که این امر هم افزایش هزینه ها را به همراه دارد و هم تعداد پروازها را افزایش می دهد.
    برای سازگاری احتمالی با این تغییرات دمایی باید زمان پرواز را به ساعت های خنک تر شبانه روز تغییر داد و یا باند فرودگاه را طویل تر کرد.
    به دلیل گرمای هوا است که بسیاری از پروازها در خاورمیانه غالبا در ساعات خنک شب انجام می شود. اما این امر به زودی در آمریکا و اروپا نیز اتفاق خواهد افتاد. این مساله مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به ویژه در مکان هایی که پروازها شب و صبح زود اتفاق می افتد و خواب مردم را به هم می ریزد.
    اما هواپیماهای سبک تر، با سوخت مناسب تر، به کمک این مساله خواهند آمد. از طرفی این مساله باعث می شود تا احتمال پیشرفت در زمینه بعضی دستاوردهای اقتصادی و محیط زیستی با انحراف و موانع پیش بینی نشده ای با ظهور گرمای بیشتر مواجه شود.

     

    یخ زدگی در ارتفاعات

    تغییرات اقلیمی تعداد و شدت رعد و برق ها را افزایش داده است، و آنها را به سمت ارتفاعات بالا، در منطقه پروازی هواپیماها هدایت می کند. این اتفاق، پرواز را سخت تر می کند، و یکی از نگران کننده ترین پدیده های هوایی یعنی یخ زدگی در ارتفاعات بالا را که خطرات فراوانی پیش روی خلبان می گذارد را رقم می زند.
    یخ زدگی در ارتفاعات یکی از ویژگی های مرتبط با رعد و برق است که خطرات فراوانی را برای هواپیما در طی پرواز ایجاد می کند. نفوذ ذرات ریز یخ به موتورهای جت چرخشی هواپیما، باعث خرابی بیش از ۱۰۰ موتور در سال های اخیر شده است.
    یکی از بدترین حوادث یخ زدگی در ارتفاعات، برای شرکت هوایی ایرفرانس فرانسه در مسیر هوایی ریودوژانیرو به پاریس در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، و منجر به سقوط هواپیما و کشته شدن همه سرنشینان شد. علت این اتفاق متوقف شدن پرواز خودکار به دلیل نفوذ کریستال های یخ به موتورهای چرخشی هواپیما بود. کریستال های یخ، حسگرهای سرعت موتور را غیرفعال کرده بودند.
    مسئولان آژانس ایمنی اروپا هشدار داده اند که تغییرات اقلیمی، و همچنین ناتوانی طراحان هواپیماها در برطرف کردن خطرات احتمالی، منجر به رشد خرابی موتورها و دیگر عیب ها در هواپیماها به دلیل پدیده یخ زدگی در ارتفاعات می شود.

    مخاطرات تغییرات اقلیمی در ناوگان حمل و نقل هوایی بر روی زمین
    برخی از پرخرج ترین مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی برای صنعت حمل و نقل هوایی در روی زمین اتفاق می افتد. زیرا بسیاری از باندهای پرواز فرودگاه ها در مکان هایی نامناسب هستند که در واقع نباید باشند. این مکان ها هزینه های جانبی فراوانی برای این صنعت رقم می زنند.
    برای مثال فرودگاه Iqaluit در شمال کانادا را در نظر بگیرید. در مناطق شمالی کانادا خاک به صورت پرمافراست است. پرمافراست یک لایه ضخیم منجمد سنگی یا خاکی زیر سطحی است که در طول سال یخ زده باقی می ماند. اما در منطقه ای که این فرودگاه ساخته شده است، در اثر گرمایش منطقه ،خاک پرمافراست ذوب و در نهایت نرم شده است. در نتیجه باند فرودگاه و راه تاکسی رانی باید مجددا احیا و بازسازی شوند.
    موارد زیادی از هزینه های احتمالی وارد آماده در نتیجه تغییر اقلیم در صنعت حمل و نقل هوایی وجود دارد اما یکی از موارد بسیار رایج وقوع سیل است. بسیاری از فرودگاه ها بر روی زمین های مسطح و کم ارتفاع نسبت به اقیانوس ها ساخته شده اند. چنین مکان هایی با بالا آمدن سطح آب دریاها و وقوع طوفان های شدید در معرض آسیب هستند و احتمال آبگرفتگی و تخلیه فرودگاه ها بسیار بالاست.

    هنگامی که ابر طوفان سندی در سال ۲۰۱۲، شهر نیویورک را درنوردید، امواج خروشان طوفان با ارتفاع ۱۲ متر، باند فرودگاه LaGuardia را دربر گرفت. این اتفاق فرودگاه را به مدت سه روز تعطیل کرد. طوفان های گرمسیری گسترده ای که در شمال اتفاق می افتد، مستقیما به دلیل تاثیرات گسترده تغییرات اقلیمی است که رخ می دهد. در نتیجه باید انتظار چنین شرایط افراطی آب و هوایی را نیز داشت.
    فرودگاه LaGuardia کماکان پابرجاست، اما برای بازسازی و نصب موانع سیل گیر در آن ۲۸ میلیون دلار پس از طوفان سندی هزینه شده است. پس از این طوفان ، و تحقیقات صورت گرفته مشخص شد ۱۲ فرودگاه مشابه از جمله فرودگاه های سانفرانسیسکو، و اوکلند نیز با چنین خطراتی دست و پنجه نرم می کنند.

    علاوه بر این پنتاگون ژانویه امسال گزارشی منتشر کرد که تاثیر تغییرات اقلیمی بر زیرساخت های نظامی آن کشور را بازگو کرده است. این گزارش بیان می کند که بالا آمدن سطح دریاها، افزایش دما و طوفان های گسترده تهدیدی جدی برای فرودگاه های نظامی این کشور محسوب می شوند.
    در سطح بین المللی و جهانی نیز نگرانی های عمومی در حال افزایش است.
    دانشمندان می گویند افزایش سطح دریا در سال های آینده از یک متر تجاوز نمی کند، اما مقامات فرودگاه ها معتقدند که باید فرودگاه های خود را با امواج بلند ابر طوفان ها مانند آنچه در فرودگاه LaGuardia اتفاق افتاد سازگار کنند.
    فرودگاه چانگی سنگاپور، که یکی از شلوغ ترین خطوط حمل و نقل هوایی دنیاست، ترمینال مسافربری جدید خود را ۵٫۵ متر بالاتر از سطح دریا ساخته است تا با خطرات احتمالی طوفان های مهیب آینده هماهنگ شود. هنگ کنگ نیز در حال ساخت یک دیوار ۸ مایلی (۱۳ کیلومتری) در اطراف باند فرودگاه جدیدش است.

    با این استانداردها، بسیاری از فرودگاه های بزرگ جهان باید فکری به حال حفاظت از باند فرودگاه هایشان داشته باشند. فرودگاه بانکوک، Schiphol در هلند، سیدنی، هر دو فرودگاه شانگهای، فرودگاه شهر لندن و کانزای در نزدیکی اوزاکا همه در مناطق مسطح و کم عمق نسبت به دریاها و اقیانوس ها هستند.
    اما شاید به راه حل های دیگری نیز نیاز باشد. در دهه ۱۹۹۰ ژاپن فرودگاهی در خلیج توکیو ساخته است که به صورت یک فرودگاه شناور است و با جزر و مد سطح دریا، سطح فرودگاه نیز افزایش می یابد.
    در هر صورت چه تهدید گرمای بیش از حد برای برخاستن هواپیما باشد، چه یخ زدگی فراوان که مانع از حرکت هواپیما در هوا می شود، و چه افزایش سطح آب که مانع از فرود می شود، بسیاری از فرودگاه ها و خطوط هوایی با مشکلی به عنوان تغییرات آب و هوایی روبرو شده اند که به تدریج در حال افزایش است. کوفل می گوید حقیقت این است که آینده ای که تاکنون درباره تغییرات اقلیمی می گفتیم همین زمان حال و در حال رخ دادن است.

    نویسنده: فرد پیرس
    منبع: گاردین/ شمال ما
    مترجم: منصوره محمدی

    شعاع مشرق: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

    برچسب ها :
    کانال تلگرام