شما اینجا هستید
اخبار مهم » سوءاستفاده خودروسازان از وضعیت نابسامان خودرو در کشور

محدثه آزمند: متاسفانه وضعیت خودروی کشور آنچنان نابسامان است که خودروسازان برای تولید پیش شرط تعیین می کنند و حتی دولت را تهدید به تعطیلی خط تولید کرده اند.

داستان پیچیده خودرو در ایران تمامی ندارد در حالیکه در اکثر کشورهای دنیا مردم خودروهای با کیفیت و به روز را با قیمت مناسب در اختیار دارند اما در ایران اینچنین نیست مردم مجبورند خودرو را با چندین برابر قیمت خریداری کنند آنهم در شرایطی که سرانه درآمد ایرانیان پایینتر از بسیاری از کشورهاست.

 

اواخر سال پیش بود که سامانه یکپارچه فروش خودرو sale.iranecar.com به منظور ثبت نام و خرید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شد تا متقاضیان خرید خودرو از شرکت های خودروسازی در این سامانه ثبت نام کنند اما این ثبت نام پیش شرط عجیبی نیز داشت و آنهم قرار دادن یکصد میلیون تومان در حساب وکالتی به نام شورای رقابت بدون مشخص بودن قیمت خودروها بود.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالیکه مدعی بود که برای افزایش رضایت مردم و ایجاد شفافیت در فروش و ثبت نام خودرو، اقدام به راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو کرده اما عملا به دلیل مشخص نبودن قیمتهای خودرو می توان آنرا یکی از غیر شفاف ترین اقدامات دولتها دانست.

 

اوج این عدم شفافیت را می توان در اعلام قیمت های خودروها مشاهده نمود؛ گرانی حدود ۴۲ درصدی اکثر خودروها و نارضایتی مردم نشان می دهد که چگونه انحصاری کردن یک بازار می تواند به پاشنه آشیل یک دولت تبدیل گردد.

 

مردم در حالی مجبورند که برای خودروهای ایرانی با چنین درصد افزایشی پول پرداخت کنند که امنیت، ایمنی و سطح استاندارد این خودروها بارها توسط مسئولین مختلف از جمله روسای پلیس راهور و نمایندگان مجلس زیر سوال رفته است.

 

به نظر می رسد چنین رفتارهایی در سطح کلان کشور نتیجه ای جز نابودی سرمایه های اجتماعی به همراه نداشته باشد و متاسفانه واکنش اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در چنین اقداماتی فقط نظاره گری است.

 

 

  1. مهدی

    به نظرم مردم خودشون به همدیگه رحم نمیکنن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی