شما اینجا هستید
اخبار مهم » دغدغه ناتمام معضل زباله در گیلان

محدثه آزمند: انباشت زباله در سالیان اخیر به یک بحران بزرگ در گیلان تبدیل شده که علاوه بر محیط زیست زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

 

با توجه به آماری که در رسانه ها اعلام شده است؛ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ تن زباله روزانه در گیلان تولید می‌شود که از این مقدار ، حدود یکهزار و ۱۰۰ تن مربوط به مرکز استان است و اکثر این زباله ها وارد منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت می شود که اینروزها به عنوان یک آسیب جدی برای این منطقه و ساکنان آن مطرح می شود.

 

۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ استاندار گیلان در مراسم کاشت نهال و درخت در محل اجرای طرح ساماندهی لندفیل سراوان که حضور یافت و از بازگشت سراوان به طبیعت سخن گفت حالا اما گیلان درگیر چالش های جدی تری شده است و آنهم رها شدن دپوهای زباله در جای جای گیلان است. اینروزها شاهد انتشار ویدئوهایی از رها شدن زباله در مکانهای مختلف گیلان در فضای مجازی هستیم که واکنش فعالان محیط زیستی را به همراه داشته است و در یک مورد منجر به انتشار جوابیه توسط شهردار کلاچای شده است.

 

اما واقعا چرا معضل زباله را پایانی نیست!؟

 

عدم آموزش عموم مردم در مدیریت زباله، نبود عزم جدی در مسئولین برای ایجاد زیرساخت ها و احداث زباله سوز و رهاشدن پروسه تفکیک زباله از مبدا را می توان از عمده‌ترین دلایل ایجاد بحران زباله نام برد.

 

آموزش عموم مردم در مدیریت زباله

در مدیریت  پسماند یکی از کلید های موفقیت، آگاهی و مشارکت مردمی می باشد. رشد جمعیت در گیلان و الگوی نامناسب مصرف از مواردی است که منجر به افزایش حجم زباله شده است. با توجه به تحقیقات انجام گرفته در کشور بیش  از ۹۰درصد از پسماندهای خانگی  قابل بازیافت می‌باشند که از این میان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را مواد آلی تشکیل می‌دهند. می‌توان با استفاده صحیح از امکانات ساده و با یک برنامه مدون آموزشی فرایند بازیافت پسماندهای خانگی و تبدیل آنها را حداقل در روستاها ترویج کرد.

 

نبود عزم جدی در مسئولین برای ایجاد زیرساخت ها و احداث زباله سوز

زباله سوز سالهاست که به عنوان یک راه حل برای رفع بحران زباله مطرح است. اما همچنان با توجه به تخصیص قطره‌چکانی بودجه امیدی برای آماده شدن آن نیست. آنقدر که مدت زمان احداث زباله سوز در گیلان طولانی شده است اصلا بعید نیست که در صورت آماده شدن، زباله سوز به شیوه ای منسوخ یافته تبدیل شود!

 

رهاشدن پروسه تفکیک زباله از مبدا

چند سال پیش اقدامات خوبی در رشت در زمینه آموزش شهروندان برای تفکیک از زباله از مبدا صورت گرفته بود و پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری نیز به صورت منظم اقدام به جمع‌آوری زباله های خشک می کرد. کیوسک هایی نیز در سطح شهر رشت به این امر اختصاص یافت اما با تغییرات در مدیریت شهری به حال خود رها شد.

 

در پایان باید گفت حل معضل زباله در گیلان با دستور، شعار و اقدامات نمادین حادث نمی شود و حل این بحران در گرو عزم جدی و برنامه مدون است.

  1. اشکان

    این موضوع هرگز حل شدنی نیس گویا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی