در یکی دو سال اخیر تعداد زیادی آموزشگاه موسیقی در استان تاسیس شده اما متاسفانه هیچ نظارتی بر تخصص موسسان و کیفیت مدرسان آموزشگاههای موسیقی نیست.
«معین منجمی» متولد سال ۱۳۷۸، نوازنده ویولن و از هنرمندان جوان و تحصیلکرده موسیقی استان گیلان است. وی فعالیت در عرصه موسیقی را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده و دارای مدرک کارشناسی موسیقی است. منجمی آموزش موسیقی را با تدریس «یاور مهدیپور» شروع کرد و سپس از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸ زیر نظر «ساجد رضایی» تعلیم دید. وی آموختن هنر موسیقی را نزد «نوید شبانزاده» و «ستاره بهشتی» ادامه داد و از چندین مستر کلاس «پدرام فریوسفی»، «امین غفاری»، «علی صالحیپور» و «بردیا کیارس» بهرهمند شد.
«معین منجمی» که از سال ۱۳۹۹ خود به تدریس موسیقی مشغول است در فعالیتهای هنری همچون «آنسامبل زهی پژواک، سال ۱۳۹۶ به سرپرستی نوید شعبانزاده»، «ارکستر فیلارمونیک گیلان، سال ۱۳۹۷ به رهبری کیوان حبیبزاده»، «ارکستر زهی کاسپین، سال ۱۳۹۸ به رهبری کیوان حبیبزاده»، «ارکستر ملی گیلان از سال ۱۴۰۲ به رهبری مرتضی سعیدیراد»، «ارکستر زهی کاسپین، سال ۱۴۰۳ به رهبری علیرضا متوسلی» و اجرا در «پروژه پیروز و پریزاد، سال ۱۴۰۳ اثر علی قمصری» حضور و همراهی داشته و به هنرمندی پرداخته است.
در ادامه گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی «شمال ما» با «معین منجمی» را میخوانید. وی در پاسخ به این سوال ما که چه سنی برای آغاز فراگیری موسیقی مناسب است و کودکان با چه سازی شروع کنند؟، گفت:
به نظر من بهترین سن برای شروع آموزش موسیقی ۴ الی ۵ سال است؛ آموزش کودکان باید با موسیقی کودک شروع و به ساز تخصصی منتهی شود. البته سن آنقدر مهم نیست و همه در هر سنی میتوانند موسیقی را به شکل حرفهای دنبال کنند. به شرط آنکه پرتلاش و پیگیر باشند و نزد معلم مناسبی آموزش ببینند تا در مسیر درست قرار گیرند.
منجمی به این سوال ما که وضعیت کمی و کیفی آموزشگاههای موسیقی و میزان توانایی و مهارت مدرسان موسیقی فعال در استان گیلان را چگونه ارزیابی میکنید؟، پاسخ داد:
اول باید این مسئله را مطرح کرد که دلیل گرایش افراد به موسیقی چیست؟ مسئله مهم «هنرمندبودن» یا «ادای هنرمند درآوردن» است. خوشبختانه در سالهای اخیر اساتید بسیار خوبی در استان گیلان فعالیت کردهاند و نتایج خوبی حاصل شده است. در یکی دو سال اخیر تعداد زیادی آموزشگاه موسیقی در استان تاسیس شده اما متاسفانه هیچ نظارتی بر تخصص موسسان و کیفیت مدرسان آموزشگاههای موسیقی نیست. صرفا داشتن کارت صلاحیت تدریس کافی نیست؛ برخی که از نظر فنی و تکنیکی نمیتوان به آنها معلم گفت، با داشتن این کارت در حال تدریس هستند. به نظر من این کارت دیگر ارزش خود را از دست داده است. علاقهمندان به فراگیری موسیقی باید برای انتخاب آموزشگاه معتبر و اساتید ماهر و متخصص، پرس و جو و با اهالی موسیقی مشورت کنند.
وی به سوال آیا سیر موسیقی در استان گیلان رو به پیشرفت است؟ اینگونه جواب داد:
خوشبختانه وضعیت موسیقی گیلان با وجود معلمان دلسوزی که خود را وقف هنر کردهاند، روند بسیار خوبی را در پیش گرفته است. موسیقی و آموزش آن یک بیزنس نیست بلکه عشق است. باید ارزش معنوی این کار حفظ شود. به نظر من هر چه گروهها و ارکسترهای موسیقی در سطح استان بیشتر شود این جامعه به سمت پیشرفت پیش خواهد رفت. امیدوارم یک روز مسائل موسیقی در گیلان کاملا حل شود و موسیقی در مسیر درست خود پیش برود. از همه کسانی که واقعا موسیقی جزوی از زندگیشان است میخواهم که برای طی این مسیر سخت ما را همراهی کنند.