شما اینجا هستید
اخبار اصلی » گزارش مباحث فرهنگی سند راهبردی عملیاتی شهرداری رشت با حضور اعضا و مشاوران

نادر حسینی در این نشست ضمن تبریک دهه کرامت و زادروز فرخنده امام رضا (ع) به شهروندان و تبریک روز روابط عمومی به اعضای روابط عمومی ادارات گیلان به ویژه همکاران روابط عمومی شورا و شهرداری رشت، در موضوع جلسه گفت: اخیرأ در جلسه ای که با رؤسای سیما منظر و سازمان فرهنگی ورزشی داشتیم، بخشی از سند چشم انداز بیست ساله در مباحث فرهنگی مورد صحبت اجمالی قرار گرفت و امروز در این جلسه با حضور مشاوران و اعضا به بررسی کلی موضوع می‌پردازیم تا با شفاف سازی کلیات و جزئیات موضوع، از نظرات‌ تخصصی اعضا و مشاوران را در این رابطه بهره مند شویم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه شهر رشت نسبت به اهمیت و جایگاهی که در کشور دارد، در ظرفیت های گردشگری ضعیف است گفت : این سند راهبردی که سال گذشته در رشت مصوب و به تایید مقامات کشوری نیز رسید، در صورت اجرا می‌تواند در پایان پنج ساله اول، ما را به جایگاه قابل قبولی در تامین زیرساخت‌های فرهنگی ورزشی و اجتماعی برساند.

حسینی با عنوان کردن اینکه ظرفیت مساجد و دیگر نهادهای شهری که فضا و امکانی برای ارتقاء فرهنگی ورزشی یا هنری دارند می‌توانند در این راستا و با تعاملات دوسویه یاریگر ما در اهداف باشند گفت: راه‌اندازی حداقل پنج سالن ورزشی در پنج منطقه رشت، ایجاد پارک موزه در شهر، ایجاد گذر فرهنگ در حدفاصل میدان فرهنگ تا منظریه رشت و خرید خانه های تاریخی و تبدیل آنها به جذابیت های گردشگری برخی از اقداماتی است که در سند راهبردی دیده شده است.

این عضو پارلمان رشت خاطرنشان کرد با صحبتی که با رئیس سازمان فرهنگی داشتیم مقرر شد فعلا با ۱۰ مسجد در محلات شهر برای استفاده فرهنگی یا ورزشی از ظرفیت آنان طی تعاملی دوسویه وارد کار شویم و باید به فکر احداث مکانی در رشت برای برگزاری نمایشگاه دائمی فرهنگی هنری نیز باشیم.

نادر حسینی با این پرسش که چرا باید آرامگاه میرزا که ظرفیت مهم گردشگری رشت است، تنها ساعاتی از روز پذیرای گردشگران باشد و میهمانی که اقصی نقاط کشور به رشت آمده و شاید چند ساعتی بیشتر فرصت گردشگری ندارد پشت درهای بسته بماند تاکید داشت: تلاش شود ساختمان‌های شاخص شهر مانند برج ساعت، عمارت میرزا خلیل، حرم مطهر خواهر امام، خانه میرزا، آرامگاه میرزا و دیگر اماکن موجود را در آمادگی و ظرفیت پذیری نگه داریم و پیگیر جدی افزایش ظرفیت های گردشگری در رشت باشیم.

وی توجهات ویژه به جامعه هنرمندان، ورزشکاران، سالمندان و کودکان را مورد توجه قرار داد و گفت برای تامین فرهنگسرا برای رشت نیز باید به فکر تامین منابع باشیم.

حسینی گفت: جای خوشحالی است که برای تمامی این ظرفیت ها، منابع اعتباری و زیرساخت های اولیه اندیشیده شده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر برطرف ساختن ضعف های زیرساختی فرهنگی اولین اولویت کمیسیون فرهنگی خواهد بود.

محمد حسن عاقل منش عضو کمیسیون نیز در این جلسه ضمن تبریک روز روابط عمومی و دهه کرامت به روز جهانی نجوم نیز اشاره داشت و وجود رصد خانه تالاب عینک رشت را یک ظرفیت مهم گردشگری برای رشت دانست.
وی گفت پولانتاریوم موجود در این رصدخانه هر ساله گردشگران و همشهریان و به خصوص قشر جوان را به خود جذب خواهد نمود و این مکان می‌تواند تبدیل به یک جاذبه علمی در دیگر شاخه های علوم نیز بشود.
عاقل منش در ادامه به خرابی دیواره صخره نوردی پارک شهر اشاره داشت و تعمیر این دیواره را خواسته علاقمندان این رشته اعلام نمود.

۴۵ پروژه فرهنگی در برنامه پنج ساله اول سند راهبردی رشت

حمیدرضا آزمون مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت و از مؤلفان سند راهبردی شهرداری در این جلسه طی سخنانی با اشاره به اینکه اهدافی مانند توسعه فضاهای ورزشی در تمامی مناطق شهر، ایجاد اتاق مادر و کودک در تمامی ساختمان‌های شهرداری، زیرساخت‌های دوستدار کودک، شهر شهروند محور و شهر دوستدار سالمند در این سند راهبردی گنجانده شده است گفت: سند راهبردی ۲۰ ساله رشت برای پنج سال اول ۴۵ برنامه اجرایی در دست دارد و این اجراها در پایان هر سال مورد پایش و سنجش در پیشرفت قرار خواهند داشت.

وی به حاضران اطمینان داد برای یکایک برنامه های تدوین شده در این سند ۳ هزار صفحه ای اعتبارات لازم متناسب با بودجه های شهرداری منظور شده و نگرانی از بابت تامین هزینه در پروژه ها وجود ندارد.

آزمون گفت: مقرر است طی سه سال پروژه های نیمه تمام شهردار اجرا و به موازات آن به دیگر آیتم های موجود در این کتاب پرداخته شود و هر ساله گزارش عملکرد و اطلاعات جدید به سند افزوده خواهد شد.

وی در توضیحات دیگری گفت: این نوزدهمین جلسه ای است که در آن به تشریح نحوه عملکردهای سند پرداخته می‌شود و مطالعات بسیاری اعم از همفکری با اعضای فعلی شورا، اعضای شوراهای پیشین، مدیران فعلی و پیشین شهرداری و چندین استاد و صاحب‌نظر خارج از مجموعه شورا و جامعه دانشگاهی در این باب انجام گرفته و ۹۰۰ پرسشنامه مردمی نیز با موضوعات مرتبط مطالعه شده است.

وی با توضیح اینکه بودجه سال جاری شورا بر اساس سند راهبردی رشت بسیار واقع بینانه بسته شده گفت: طبق این سند شهرداری مجاز است در هر سال ۲۰ درصد مانور و فعالیت خارج از برنامه یا هزینه پیش بینی نشده داشته باشد.

وی تصریح کرد: به توصیه مدیران شهری برای توسعه گردشگری و تامین زیرساخت‌های رونق اقتصادی حاصل از گردشگری برنامه نویسی مناسب انجام شده است.
این مدیر شهرداری اضافه کرد: برش سال اول این سند از سال ۱۴۰۳ تا سال ۱۴۰۷ در حال اجراست و طرح هایی مانند قدمگاه، مسیر مجسمه میرزا تا خانه میرزا ، ایجاد پارک بین‌الملل، تابلوهای چند زبانه در سطح شهر و سامانه دوچرخه های اشتراکی در شهر نیز از دیگر اقدامات گردشگری در شهر است.

در پایان این جلسه هفت لایحه رسیده در جلسه مطرح و همگی به موافقت اعضا رسید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

شعاع مشرق | پایگاه خبری تحلیلی